1 2 3

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Skrzynie automatyczne a samochody terenowe

Dodano: 11 Lut 2013 o godz.11:42
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler

W osobówkach sprawa wydaje się dość prosta. W przypadku samochodów wykorzystywanych w terenie dodatkowo warto wziąć pod uwagę jeszcze kilka czynników. Niemniej jednak, skłaniamy się ku twierdzeniu, że automatyczna skrzynia biegów w aucie, którym poruszamy się po bezdrożach jest lepszym rozwiązaniem niż tradycyjna przekładnia manualna. Oczywiście jedna i druga posiada wady.

Nowoczesne automaty wykorzystywane do jazdy po normalnych drogach spalają o kilka, kilkanaście porcent mniej paliwa niż te same modele aut ze skrzyniami manualnymi. Inaczej jednak jest podczas jazdy terenowej. W tym wypadku jest odwrotnie. W zależności od konstrukcji skrzyni i silnika więcej spalą automaty, średnio do 1-4 l/100 km. Podczas jazdy terenowej nie unikniemy spotania z wodą. Bo dużą frajdą jest przejechanie po konkretnej kałuży. Frajda frajdą a nasz automat może na tym mocno ucierpieć, gdyż trudno jest zabezpieczyć go przed wodą. Zalany praktycznie natychmiast jest uszodzadzany. W niektórych przypadkach, aby zrobić to profesjonalnie należy rozebrać skrzynię, co wiąże się z dużymi kosztami. A skrzyniach automatach olej znajdujący się wewnątrz służy nie tylko do smarowania, ale również bierze udział w zmienie przełożeń. Wymieszany z wodą spowoduje ogromne z tym problemy.

Niewątpliwie zaletą automatycznej skrzyni biegów, jest to, że podczas bardzo wolnej jazdy, a w przypadku terenówek wdrapywanie się na skały czy niewielkie wzniesienia, które wymaga jazdy z dużą dokładnością i minimalną prędkością nie ma obciążenia sprzęgła jak w przypadku skrzyń manualnych. W automatach prędkość regulowana jest hamulcem. Tyczy się to również grząskiego, niestabilnego podłoża. Wysoki bieg oznacza słabszą moc i konieczność redukcji - w tym momencie można np. zakopać się w jakimś błocie czy kałuży. Należy wspomnieć, iż w skrzyni manualnej na moment zmiany biegów należy odłączyć napęd. W automacie biegi zmieniane są bez odłączania napędu.

W przypadku jazdy po bezdrożach samochodem terenowym wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów warto pamiętać o tym, że mamy do dyspozycji dodatkowe położenia dźwigni biegów, tj. pozycję numeryczną (np. 3, 2, 1). Blokują one wyższe biegi (np. na 2 automat nie załączy już 3 i 4 biegu). To jest szczególnie przydatne w momencie holowania przyczepy w terenie górskim czy podczas jazdy po terenie niestabilnym, nierównym (piasek, błoto, strome podjazdy). Pozycji tej nie stosuje się podczas jazdy w korku (dotyczy również terenówek). Wówczas drążek ustawiony w pozycji D, a pełzanie kontrolujemy tylko hamulcem - druga noga odpoczywa.

Jeśli chcecie znaleźć się bliżej natury, podziwiać ciekawe miejsca czy zapierające dech w piersiach wasza terenówka, oprócz skrzyni automatycznej, powinna posiadać nadpęd 4x4 oraz sporym prześwitem. Należy pamiętać, że popularne SUVy, mimo że terenówki, w większości zaprojektowane są do jazdy po asfalcie. Przeciętne samochody tego typu nie są dostosowane do napędzania wszystkich kół. Najczęściej nadęd przekazywany jest na oś przednią, a w momencie utraty przyczepności wszystkich kół, na chwilę także na oś tylną. W SUVach służy do tego załączane automatycznie sprzęgło wielotarczowe, które podczas jazdy po wodzie, błocie itd. może się poprostu spalić. Dodatkowo mimo, że konstrukcje są lekkie nie są wystarczająco wytrzymałe. Podczas np. wyciągania z błota czy wody 
mogą się zwyczajnie odkształcić, zdeformować.

Posiadacze terenówek ze skrzynią automatyczną, którzy chcą np. pojeździć w głebokiej wodzie, powinni pomyśleć o wyprowadzeniu odpowietrzenia tej skrzyni oraz zabezpieczeniu czy dobrym uszczelnieniu bagnetu.

Podczas jazdy w terenie na korzyść automatu przemawia jeszcze, to że można skupić się na tym co przed nami i na przeszkodach, jest wygodniejszy i bezpieczniejszy. Odchodzi nam konieczność machania drążkiem w manualu. Nagle nie zgaśnie nam silnik, nie spalimy sprzęgła, a przy jeździe np. po piachu nie stracimy prędkości. Na koniec należy pamiętać, że automat z klasycznym konwerterem momentu obrotowego będzie niezawodny i bezproblemowy. Skrzynie zautomatyzowane (półautomatyczne), bezstopniowe czy dwusprzęgłowe raczej nie nadają się do jazdy po trudnym terenie.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Australia Pomysł na biznes Myjnia ręczna
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.