Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Generalnie sprawa jest prosta. Wrzucamy D i o nic więcej się nie martwimy. Jadąc pierwszy raz samochodem z automatyczną skrzynią biegów możemy się lekko przestraszyć. Najważniejsze aby powstrzymać odruch, jaki mają osoby użytkujące auta z manualem, tj. odruch lewej nogi szukającej pedału sprzęgła. A to może skończyć się nadepnięciem na pedał hamulca. I ten jadący za nami może się nagle mocno zdziwić. Ale gdy już poskromimy stare przyzwyczajenia, postawimy lewą nogę wygodnia na podnóżek, można zacząć zastanawiać się nad znaczeniem poszczególnych znaczków, znajdujących się obok wajchy zmiany biegów, czyli:
P (Parking) - w tym położeniu auto pozostawiamy na postoju, uruchamiamy i gasimy. W tym położeniu uruchamiana jest mechaniczna blokada kół. W momencie np. postoju samochodu na wzniesieniu, lepiej najpierw zaciągnąc hamulec ręczny a dopiero potem przestawić dźwignię na pozycję P. W ten sposób odciążymy blokadę kół. Jeśli tego nie zrobimy powrót dźwigni na pozycję D może być trudny i będzie wymagana większa siła żeby to zrobi
R (Reverse) - bieg wsteczny. Uruchamiany jest tylko w momencie w którym auto stoi i mawciśnięty pedał hamulca
N (Neutral) - inaczej luz. Służy do bezkolizyjnej zmiany przełożeń, jak również dłuższego postoju czy holowania samochodu. Bardzo ważne jest, aby nigdy nie wrzucać luzu podczas jazdy, jak to czasem bywa w przypadku manualnej skrzyni biegów. Wrzucenie biegu N podczas jazdy grozi uszkodzeniem podzespołów skrzyni a w skrajnych przypadkach zgaśnięciem silnika i odłączeniem wspomaganiem kierownicy i hamulców
D (Drive) - pozwala nam na jazdę do przodu na wszystkich możliwych biegach
1, 2, 3, L, S itp. - są to oznaczenia pozycji specjalnych, które blokują dane przełożenia lub uruchamiają specjalny tryb jazdy. Pozycje te można wybierać podczas jazdy, ale musimy uważać aby aktualna prędkość była w zakresie danego przełożenia (czyli nie wrzucamy np 2 przy 150 km/h). W zależności od sytuacji można korzystać z tych specjalnych trybów podczas np. holowania przyczepy, wyjeżdżania z zaspy czy w czasie jazdy górskiej.
1 - jest to blokada pierwszego biegu. Ta pozycja jest bardzo przydatna w momencie wyjeżdżania z grząskiego śniegu czy błota
2 - w tym położeniu używany przez skrzynię jest tylko bieg 1 i 2 lub tylko 2
S (Sport) - w niektórych modelach samochodów tryb sportowy. W tym trybie biegi w skrzyni zmieniane są na wyższych obrotach, utrzymywane jest niższe przełożenie i następuje mocniejsze hamowanie silnikiem
W (Winter) - w niektórych modelach samochodów tryb zimowy. W tym trybie skrzynia bardzo często rusza z drugiego biegu. Należy pamiętać, że tryb W przeznaczony jest do jazdy w niebezpiecznych warunkach, np. na śliskiej nawierzchni. Nie wolno go używać podczas normalnej jazdy, gdyż zwyczajnie możemy uszodzić skrzynię
HOLD - w niektórch modelach samochodów przycisk służący do blokady przełożeń
O/D off - wyłączenie nadbiegu. W niektórych modelach skrzyń automatycznych rolę ostatniego biegu pełni tzw. nadbieg. Po włączeniu tego przycisku skrzynia nie używa najwyższego biegu. Funkcja ta może być używana do hamowania silnikiem, holowania przyczepy czy wyprzedzania zamiast kickdown'u
SHIFT LOCK - to z kolei mówi nam, że możemy zmienić położenie dźwigni zmiany biegów w warunkach serwisowych, gdy nie działa stacyjka lub gdy nie można wcisnąć pedału hamulca (funkcja ta uruchamiana jest przyciskiem lub kluczykiem)
M i +/- - to oznacza tryb ręcznej zmiany biegów
Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów to trudne pytanie bo wszystko zależy od tego jaki samochodem dysponujemy. To jak z pytaniem czy Fiatem Panda można przyspieszyć poniżej 7 sekund do setki? Pewnie po modyfikacjach tak - ale czy jest on do tego stworzony. NIE.
Tak samo jest z asb. Są modele z wyższej półki, które mogą spokojnie jeździć jak bolidy - mają wzmacniane skrzynie, specjalne sprzęgła i przede wszystkim oprogramowanie. Pozostałe, jeżeli chcą cieszyć się długo niezawodnością powinny w miarę możliwości ograniczać własne sportowe zapędy. Zakres obrotów 2 - 3 tys na zmianę przełożenia, unikać wysokich prędkości, gwałtownych przyśpieszeń. Nie jeździć w lato z włączonym trybem zimowym (jak dostępny), wymieniać olej w skrzyni co około 30-60 tys. km.
Jeżeli zakopałeś się w piasku to nie stosuje pozycji D tylko blokowanie do niższego biegu np. 1 lub wyjedź na tiptroniku włączając 1 bieg, a najlepiej poproś kogoś by Ciebie wyciągnął. Dlaczego? Bo w takich sytuacjach jak głęboki piasek, śnieg można przegrzać skrzynię - profilaktyka jest dużo tańsza (5 min dłużej postoisz, ale zaoszczędzisz 5000 zł naprawy).
Jeżeli planujesz ciągnąć przyczepkę to w miarę możliwości zainstaluj sobie dodatkową chłodnicę, lub stosuj dodatki do asb (one naprawdę pomagają). Koszt niewielki, a zapewnisz sobie komfort psychiczny.
Należy zrozumieć jedną podstawową rzecz: automatyczne skrzynie biegów są obecnie najbardziej skomplikowanym elementem elektroniczno - mechanicznym współczesnego samochodu. Nie wierzysz? Kupując np. Alfa Romeo 147 ile kosztuje nowy klosz lampy ksenonowej (zaawansowany technologicznie podzespół)? 1000 - 1500 zł przy cenie samochodu 60 000 zł, a ile kosztuje skrzynia 15 000 - 20000 zł. Czyli 1/3 wartości samochodu. Zlecasz regenerację konwertera i musisz zapłacić 700 zł i uważasz, że to dużo - zawsze możesz kupić w salonie nie lepszy za 3000 zł. Też dostaniesz gwarancję jak w przypadku firm zajmujących się regeneracją, ale nie masz pewności, że będą w stanie założyć taki podzespół do skrzyni.
W Polsce traktuje się mechaników zajmujących się naprawą automatycznych skrzyń biegów jak kowali - pytania co się zepsuło, ile kosztuje naprawa itd. Trudno cokolwiek powiedzieć bez testu komputerowego, rozłożenia skrzyni. W wielu książkach serwisowych jest napisane "automatycznych skrzyń biegów się nie naprawia".