1 2 3

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Prawda i mity o typach olejów do

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów 722.6 (Mercedes-Benz)

Dodano: 03 Sty 2013 o godz.12:20
skrzynia 722.6
skrzynia 722.6

 

Opisywana skrzynia biegów składa się z 3 zestawów przekładni planetarnych, 3 wielotarczowych koszy, 3 wielotarczowych hamulców i 2 wolnych koszy oraz 5 biegów do przodu i 1 do tyłu. Posiada również elektroniczny sterownik (ETC) , który kontroluje pracę i osiągi silnika podczas jazdy i zmiany biegów.

W tym wypadku kierowca może wybrać program jazdy z 2 dostępnych: 

  • program „S” - standardowy program jazdy
  • program „W” - zimowy

Opcja W zapewnia start na 2 biegu i wyższe przełożenie na biegu wstecznym. Opcja S zapewnia start na 1 biegu i niższe przełożenie na biegu wstecznym

Popularne nazwy skrzyni biegów 722.6:

  • NAG 1 lub NAG V (Neus Automatische Getriebe 1; New Automatic Gearbox V)

Producent wprowadził dodatkowe oznaczenia skrzyni dla Mercedesów w zależności od rodzaju silnika i ilości cylindrów w samochodzie:

  • W5A 580 – auta osobowe z 8 i 12 cylindrowym silnikami
  • W5A 400 – SUVy z 8 cylindrowymi silnikami
  • W5A 330 – auta osobowe z 4, 5 i 6 cylindrowymi silnikami
  • W5A 300 – SUVy z 6 cylindrowymi silnikami
  • W5A 280 – VANy – Vito, Sprinter i Vario

Skrzynia 722.6 jest montowana w autach:

  • Mercedes C
  • Mercedes CL
  • Mercedes CLK
  • Mercedes E
  • Mercedes G
  • Mercedes ML
  • Mercedes S
  • Mercedes SL
  • Mercedes Sprinter
  • Mercedes Vito
  • Mercedes Vario
  • Chrystler Crossfire
  • Chrystler 300C
  • Jeep Grand Cherokee

Olej

Skrzynia Mercedes Benz 722.6 wymaga specjalnie zaprojektowanego oleju ATF 3353. Można go stosować także w 722.3, 722.4, 722.5 i 722.9. Olej ten zalecany jest do zastosowania w najnowszej generacji automatycznych przekładni pojazdów marki Mercedes. Posiada zatwierdzenie MB 235.12. Dodatkowo jest odpowiedni do zastosowania we wszystkich 5-biegowych skrzyń automatycznych wcześniejszych generacji marki Mercedes. Olej ma kolor czerwony. Posiada wysoki wskaźnik lepkości + Kup teraz [zestaw do wymiany oleju w skrzyni 722.6]

Zalety:

ATF 3353 zawiera zaawansowany pakiet dodatków uszlachetniających oleje bazowe HVI, co zapewnia doskonałą stabilność termiczną i odporność na zużycie jak również bardzo dobre właściwości w niskich temperaturach.

ilość oleju w skrzyni ~ 8-9 litrów
ilość oleju na wymianę ~ 5,5 litra


przełożenie biegów (auta z 4 i 6 cylindrowym silnikiem benzynowym, diesle oraz SUVy)

1

2

3

4

5

R

3.932

2.408

1.486

1.000

0.83

3.10


opracowanie własne - prnd.pl 


przełożenie biegów (auta z 8 i 12 cylindrowym silnikiem) 

1

2

3

4

5

R

3.59

2.19

1.41

1.00

0.83

3.16

 

opracowanie własne - prnd.pl 


W zależności od modelu samochodu każda skrzynia 722.6 jest dopasowana do konkretnego silnika w danym aucie i posiada dodatkowe oznaczenie 722.6xx (gdzie xx to wersja skrzyni dla danego silnika).

Poniższe 3 tabele pokazują, w zależności od modelu skrzyni 722.6, liczbę przekładek i tarcz ciernych w danym koszu sprzęgłowym + Kup teraz [tarcze i przekładki]

 

KOSZE SPRZĘGŁOWE 722.600/660 722.601/602/603/610 722.604/606/609/617
ilość tarcz ciernych ilość przekładek ilość tarcz ciernych ilość przekładek ilość tarcz ciernych ilość przekładek
 K1  3   4   3   4   4  5
 K2  4  5  3  4  4  5
 K3  3  4  3  4  4  5
 B1  2  3  2  3  3  4
 B2  4  5  4  5  4  5
 B3  3  4  3  4  4  5
 sprzęgło konwertera  1  2  1  2  2  3
 KOSZE SPRZĘGŁOWE   722.605/607/608/611/
614/618/662/664/699
 722.665   722.620/621/624/626/
627/628/630/633/636/666 
ilość tarcz ciernych  ilość przekładek  ilość tarcz ciernych  ilość przekładek  ilość tarcz ciernych  ilość przekładek 
 K1  4  5  4  5  6  7
 K2  4  5  4  5  6  7
 K3  4  5  4  5  5  6
 B1  3  4  3  4  4  5
 B2  5  6  4  5  5  6
 B3  4  5  4  5  5  6
 sprzęgło konwertera   2   3  2  3  2  3
 KOSZE SPRZĘGŁOWE   722.622/623/625/631632/663/669 722.629/634/661  
 ilość tarcz ciernych    ilość przekładek  ilość tarcz ciernych    ilość przekładek
 K1  5 6  5  6
  K2   5  6   5  6
 K3  4  5   4  5
 B1  3 4  4  5
 B2  5 6  5  6
 B3  5  6   5  6
 sprzęgło konwertera  2 3  2  3

 

opracowanie własne - prnd.pl

 

Schemat załączania się poszczególnych koszy sprzęgłowych wdanym położeniu biegów (2 hamulce jednokierunkowe) 

BIEG

kosz
B1

kosz
B2

kosz
B3

kosz
K1

kosz
K2

kosz
K3

hamulec
jedno-kierunkowy
F1

hamulec
jedno-kierunkowy
F2

1

 X  X        X  X  X

2

   X    X    X    X

3

   X    X  X      

4

       X  X  X    

5

 X        X  X  X  

N

 X          X    

R (1)

 X    X      X  X  

R (2)

     X      X    

R (1) - tryb S       R (2) - tryb W


Sekwencja otwierania/zamykania elektrozaworów w sterowniku

BIEG

ZMIANA

elektrozawór zmiany

1-2/4-5

elektrozawór zmiany

2-3

elektrozawór zmiany
3-4

BIEG 1  OFF  OFF  OFF
ZMIANA  ON  OFF  OFF
BIEG 2  OFF  OFF  OFF
ZMIANA  OFF  ON  OFF
BIEG 3  OFF  OFF  OFF
ZMIANA  OFF  OFF  ON
BIEG 4  OFF  OFF  OFF
ZMIANA  ON  OFF  OFF
BIEG 5  OFF  OFF  OFF

 

opracowanie własne - prnd.pl 


W przypadku awarii automatycznej skrzyni biegów 722.6:

  • staraj się załatwić lawetę
  • jak sie nie da to przynajmniej taką, która podnosi oś napędową
  • holowanie na lince/belce - przekręć stacyjkę w pozycję 2, ustaw N
  • jeśli musisz holować to na belce nie na lince prędkość holowania 50 km/h a dystans nie większy niż 50km
  • zwiększenie prędkości lub dystansu powoduje dalsze uszkodzenia skrzyni


Drążek zmiany biegów (wybierak) w Mercedesie

opracowanie własne - prnd.pl 


P - Parking pozycja w której skrzynia jest w trybie neutralnym ("luz"), czyli nie przenosi obrotu i momentu na koła pojazdu, identycznie jak w pozycji N, a dodatkowo jest blokowana mechanicznie od strony kół, co blokuje też oś (osie) napędzane. Należy pamiętać, że koła nienapędzane mogą się nadal obracać. W pozycji tej jest możliwe uruchomienie rozrusznika, podobnie jak w N. Blokada jest czysto mechaniczna i nigdy nie wolno jej próbować włączyć w czasie, nawet bardzo wolnego, toczenia się pojazdu, gdyż grozi to jej zniszczeniem. Z powyższego powodu zaleca się przed użyciem P wcisnąć hamulec główny, i zaciągnąć pomocniczy, aby odciążyć mechanikę zapadki

R - Reverse bieg wsteczny. Skrzynia przestawia się w tryb pracy rewersyjny, spinając odpowiednie sprzęgła i układy planetarne. Na ogół następuje to z pewnym zauważalnym opóźnieniem, jest to efekt działania blokad elektronicznych i/lub hydraulicznych przeciwdziałających próbom szybkiego przestawienia na R w czasie jazdy w przód itp. sytuacjom

N - Neutral pozycja neutralna, "luzu", skrzynia nie przenosi momentu (lub przenosi znikomy moment) od silnika na koła napędzane. Pozycja identyczna z P, tylko bez wprowadzenia blokady. W tej pozycji (i podobnie w P) układ skrzyni odblokowuje układ rozrusznika, typowo w innych pozycjach niż P i N niemożliwe jest uruchomienie silnika

D - Drive podstawowa pozycja do jazdy w przód. Skrzynia zestawia biegi w pełnym zakresie prędkości i przełożeń, w zależności od położenia pedału gazu, hamulca, prędkości pojazdu, i kilku do kilkudziesięciu innych parametrów branych pod uwagę przez układ sterowania

4 - automatyczna zmiana z biegu 1 na bieg 4. Bieg 5 jest zablokowany

3 - automatyczna zmiana z biegu 1 na bieg 3. Bieg 4 i 5 jest zablokowany

2 - automatyczna zmiana z biegu 1 na bieg 2. Bieg 3, 4 i 5 jest zablokowany 

1 - niski bieg

W, S - przełączniki na tryb Standardowy i Zimowy

 

Sterownik skrzyni biegów 722.6 + umiejscowienie elektrozaworów

opracowanie własne - prnd.pl 

 

Najczęściej pojawiające się problemy w skrzyni biegów 722.6

Mercedes CLK 320 (2003r)
Pojawia się problem podczas jazdy. W momencie zmiany biegu z 3 na 4 występuje odgłos jakby buczenia. Skrzynia zachowuje się jakby wrzucony był niski bieg, obroty spadają na 1100. Gdy już wrzuci na 4 po chwili, przy tych niskich obrotach, spada na 3. Po dodaniu gazu, na biegu 3 obroty wzrastają do 1500 i znów wskakuje na 4. Możliwe że to wina uszkodzonego konwertera. Warto też podłączyć komputer i przeprowadzić jazdę próbną. Można również sprawdzić pompę oleju oraz pierścień na którym się ona obraca bo mogą być już zjechane.

Błędy ze sterownika
Skrzynia przechodzi w tryb awaryjny i tylko 2 bieg. Mogą się pojawić dwa kody błędów w sterowniku. Po wykasowaniu błędów problem po jakimś czasie może powrócić. Najprawdopodobniej jest to problem z czujnikiem prędkości obrotowej. A dokładniej z jednym z dwóch czujników prędkości obrotowej z układów planetarnych (po jednym czujniku na układ) skrzyni. Znajdują się one na płycie sterującej skrzyni (od góry). Wymiana tego czujnika powinna problem rozwiązać.

Mercedes W140 zmiana skrzyni z 722.3 na 722.6
Czy można zamienić skrzynie w w/w modelu Mercedesa? Otóż nie, gdyż są to całkowicie inne skrzynie. 722.3 to skrzynia hydrauliczna, która działa bez elektroniki. Skrzynia 722.6, a dokładniej jej komputer czyta informacje z silnika, mostu, etc. Oprócz tego pojawiłby się problem ze sprzęgłem, z jego doborem. Skrzynia 722.3 na 4 biegu ma przełożenie 1.1 i do tego dostosowany most. Skrzynia 722.6 na biegu 5 ma nadbieg.

Jepp - skrzynia szarpie
Czasem się tak zdarza, że skrzynia szarpie przy zmianie biegów z 2 na 3. Dzieje się to przy niskich obrotach. Przy szybszej, bardziej energicznej jeździe problem nie występuje. Tu przyczyną może być sterownik hydrauliczny bądź hamulec w skrzyni. Nie warto zwlekać z naprawą tego, gdyż nieprawidłowa zmiana biegów powoduje szybsze zużycie elementów wykonawczych skrzyni biegów.

Tryb awaryjny
Skrzynia przeszła w tryb awaryjny. Może to być spowodowane uszkodzeniem jednego z elektrozaworów. Można połączyć auto pod komputer do diagnostyki skrzyń Mercedesa, aby wykryć o który elektrozawór chodzi. Wówczas, mając tę wiedzę można go wymienić na nowy.

Problemem w tej skrzyni jest płyta elektryczna na sterowniku hydraulicznym, która się przegrzewa.

Kolejny problem to gniazdo, z którego cieknie. Dokładniej wtyczka z przodu skrzyni i to z niej cieknie olej.

Chłodnica zintegrowana jest ze skrzynią. Jest to dość kiepska konstrukcja. Często pęka i glikol z chłodnicy miesza się z olejem w skrzyni co powoduje problemy typu szarpanie i wibracje podczas jazdy. Są testeru glikolu do mercedesów.

Skrzynia poza tym dość mocna

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

07 Wrz 2016 o godz.07:57

Wpływ glikolu na awarię skrzyni.

15 Gru 2014 o godz.15:39

Naprawiać skrzynię automatyczną czy wymieniać na używaną?

15 Gru 2014 o godz.15:10

Prawda i mity o typach olejów do automatycznych skrzyni biegów

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

Pomysł na biznes Australia Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Myjnia ręczna
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.