8HP45 / 8HP70 - nowe 8-biegowe skrzynie ZF

Dodatkowe oznaczenia - zależne od modyfikacji to 8HP45 / 8HP55 / 8HP70 / 8HP90
Skrzynie te stanowią kolejny etap rozwoju skrzyń serii 6HP.
Schemat pokazujący masy stosowanych skrzyń:
Jak widać z powyższego skrzynie 5-biegowe typu 5hp są cięższe i mogą przenosić mniejsze momenty obrotowe niż najnowsze serii 8HP.
Rozwój skrzyni ZF :
ZF podaje że ich najnowsza skrzynia zmniejsza zużycie paliwa o 11% w stosunku do serii 6HP. Dodatkowo budowa została zaprojektowana modułowo co pozwala w przyszłości łączyć ją do napędu hybrydowego. W symulacjach takie pojazdy potrafią spalić o 30% mniej paliwa do swoich tradycyjnych odpowiedników w ruchu miejskim.
Producent podaje że przy prędkości 75 MPH i 8 biegu silnik ma zaledwie 1500 obr/min !!
Porównanie skrzyni :
6HP28 | 8HP70 | |
MAX. NM | 700 NM PRZY 4200 OBR/MIN | 700 NM PRZY 4200 OBR/MIN |
MOC NA WYJŚCIU | 320 KW PRZY 5800 OBR/MIN | 380 KW PRZY 6000 OBR/MIN |
MAX. obr. 1-5/7 biegu | 6800 OBR/MIN | 7200 OBR/MIN |
Max. obr. 6/8 biegu | 5000 OBR/MIN | 5700 OBR/MIN |
Max. obroty zmiany biegu | 6800 OBR/MIN | 7200 OBR/MIN |
Moc turbiny D/R | 800 NM / 500 NM | 760 NM / 550 NM |
przełożenia | 6,04 | 7,05 |
nazwa konwertera | W 270 / ZDW 260 | NW 250 |
typ konwertera | 2-LINIOWY | 3-LINIOWY |
masa z konwerterem i olejem | 92,5 KG | 89 KG |
Schemat skrzyni :
Foto ZF.com
Gdzie:
- Zestaw przekładniowy 4,
- zestawy tarcz,
- zestaw przekładniowy 1 do 3,
- hamulce,
- converter,
- pompa kierunkowa oleju,
- sterownik - mechatronics
Przełożenia poszczególnych biegów :
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | R | Final drive |
4.696 | 3.130 | 2.104 | 1.667 | 1.285 | 1.000 | 0.839 | 0.667 | 3.300 | 2.81 |
Zastosowane typy sprzęgła hydrokinetycznego - konwertera:
Typ konwertera | oznaczenie skrzyni | przewidziane silniki |
NW270 TTD II | 8HP90 | 700 -1000 NM |
NW250 ZDW II NW250 TTD II |
8HP55 / 8HP70 | 380-700 NM |
NW235 ZDW II NW235 TTD II |
8HP45 | 280-500 NM |
Zastosowano pierwszy raz w sprzęgle 3-liniowy Lock`up. Co w połączeniu z dodatkowym uszczelniaczem daje niesamowitą kontrolę poślizgu.
Widok skrzyni od strony sterownika
Foto: zf.com
Dodatkowy moduł HIS (Hydraulischer Impulsspeicher)
Specjaliści z firmy ZF poszli o krok dalej i wedle zamówienia mogą doposażyć skrzynię serii 8HP w moduł stop and go. Po zatrzymaniu na światłach samochód automatycznie zostanie wyłączony. Układ hydrauliczny potrafi w ciągu 350 milisekund przywrócić pełną pracę skrzyni poprzez gromadzenie odpowiedniego ciśnienia do układu sterowania skrzyni w module HIS - widocznym na poniższym schemacie.
Technologia ta pozwala zaoszczędzić dodatkowe 5% paliwa.
Legenda:
1. moduł HIS
Występowanie :
- BMW 760 (2009)
- BMW 5 GT,
- Rolls Royce GHOST
- Maserati Quattroporte
- Audi A8 (2010)
- Jaguar XKR (2010)
Wyścig na ilość biegów przypomina wcześniejszą walką na liczbę zaworów w silniku. W końcu okazało się że optimum to 5. Zobaczymy ile biegów potrzeb by określić optimum w skrzyniach automatycznych.
Komentarze